Ofte stilte spørsmål
Det kommer ann på hvor mye bistand du vil ha i prosessen. Vi hjelper deg gjerne med annonse og førstegangsintervju. Generelt fra annonse blir lagt ut til assistent kommer på intervju til deg, sier vi at det tar ca en mnd. Noen vil også gjennomføre intervjuet via nettmøte. Vi har også en stor base med assistenter som ønsker å jobbe mer. Hvis du finner en passende kandidat blant disse så går prosessen ofte fortere.
Ja, det kan du. Men BPA-lovgivningen er slik at med mindre det er avtalt spesielt med kommunen, kan pårørende ikke jobbe som assistenter. Alle som jobber hos oss må ha politiattest.
Vi kan gjerne hjelpe deg å legge turnus og planlegge ferieavvikling for assistentene hvis du trenger det. Men vi har også individuell veiledning og oppfølging i vårt personell planleggingssystem som er Tamigo. Mange synes det er bedre å holde oversikten selv med litt hjelp.
Vårt mål er å bistå deg som arbeidsleder slik at det alltid er nok assistenter, slik at hvis noen blir syke, finnes det en tilkallingsassistent. Vi kan bistå deg i få tak i tilkallingsassistent eller en akutt vikar hvis du har behov for det. Vi er tilgjengelig hele døgnet hvis det oppstår en akutt situasjon, enten det gjelder bistand til å dekke sykdomsvakter eller andre ting. Vi tar all oppfølging med NAV og assistent hvis noen er syke over lengre tid.
Ja, vi har assistenter med ulik bakgrunn og utdannelse. Hvis det er et krav til utdanning hos assistenten bestemmer ofte kommunen det, men vi kan også hjelpe deg å finne en assistent med den bakgrunnen du ønsker.
Selv om assistenten er mye tilstede, er det opp til arbeidsleder å bestemme hvor “synlige” de skal være. Noen har en avtale om at assistenten er for seg selv helt til de blir spurt, hos andre har assistenter en mer aktiv rolle. Med god kommunikasjon finner man gode løsninger på dette. Skulle det oppstå misforståelser har vi erfarne BPA-rådgivere som kan bistå.
Driftskonto er midler som brukes for merutgifter ifm din BPA-ordning. Vi dekker utgifter du har i forbindelse med assistenten din. Det kan være daglige utgifter som såpe og tørkepapir som assistenten bruker, eller at vi dekker assistentens utgifter på café eller reise. Dette er for at dine opplevelser ikke skal bli begrenset selv om du har BPA. Vi har en app hvor du eller assistenten din enkelt kan ta bilde med telefonen din og sende inn kvittering for å få refundert utlegg. Summen du har til rådighet beregnes etter hvor mange timer du har i ditt vedtak.
Ja, du kan ta med assistenten på reise, også hvis du har flere og de jobber i turnus. Assistentene har reiseforsikring gjennom AssisterMeg.
Ja, det har vi. Vi har flere arbeidsledere som har BPA 24 timer i døgnet, både barn og voksne. Hvis det er ønskelig, samarbeider vi med deg og kommunen om hvilke tjenester som tilbys.
En assistent skal være arbeidsleders armer og bein i det daglige, så det du ville gjort selv, kan som oftest assistenten gjøre! Det stilles krav til at det er trygt for assistenten, så ingen klatring i høyspentmaster. Vi går gjennom HMS og etikk spørsmål på vårt arbeidslederkurs.
Ta kontakt med oss, så kan vi veilede deg videre.
Ta gjerne kontakt med oss
Vi kan svare på det du lurer på om BPA.
Fyll inn skjema og skriv gjerne hvordan du vil bli kontaktet og når det passer best for deg.
Jobbsøker?
Ønsker du å jobbe som BPA (Brukerstyrt Personlig Assistent) kan du se våre ledige stillinger her: karriere.assistermeg.no
Ved spørsmål henvend deg direkte til kontaktpersonen i den aktuelle stillingsutlysningen.